Koskacukor: Az én kenyerem

2013. június 2., vasárnap

Az én kenyerem

Pékségbe nagyon ritkán járunk és persze a cukrászdákkal is így vagyunk. Ha kenyeret, zsemlét, croassant, pogácsát vagy süteményt szeretnénk enni inkább elkészítem itthon. Legalább tudom miből van illetve általában megpróbálom egészségesen elkészíteni.
A bolti kenyérre több helyen rákérdeztem már, hogy hány százalékban tartalmaz teljes kiőrlésű tönköly búzalisztet illetve rozs lisztet, de választ nem igazán kapok. Amelyik kenyérnél meg úgy gondolom, hogy ez tényleg tartalmazza azokat az alapanyagokat, amelyeket én elvárnék, azok már drágábbak. Egy kis számolgatás után rájöttem, hogy egy fél kilós árán én sütök egy több mint másfél kilós kenyeret. Többek között ezért is döntöttem úgy, hogy magam fogom sütni.



Hozzávalók egy nagy kenyérformához:
60 dkg. teljes kiőrlésű tönköly búzaliszt
20 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
20 dkg BL80-as fehérliszt
7 dl langyos víz
2,5 dkg élesztő
1 ek. cukor
1 ek. só
3 ek. olívaolaj
1 ek. ecet
20 dkg magkeverék (nálam 10 dkg tökmag, 5 dkg napraforgó és 5 dkg lenmag)

Elkészítés:
A liszteket mérjük ki egy nagy kelesztő tálba, csináljunk egy mélyedést a közepére, morzsoljuk bele az élesztőt, kanalazzuk rá a cukrot és egy kis vízzel és liszttel keverjük össze, de csak annyira, hogy kicsit sűrű legyen. Hagyjuk 1/4 órát állni, hogy felfusson az élesztő. Ezután a sót az egyik szélére szórjuk, adjuk hozzá az olajat, az ecetet és a maradék vízből 4 dl. A botmixer dagasztójával lássunk munkához. A maradék folyadékot fokozatosan adjuk hozzá, hogy vegye fel minden honnan a lisztet. A lényeg minél több levegőt juttatni a tésztába. Kb. 10-15 perc dagasztás után tegyük rá a tál tetejét, zárjuk le légmentesre és kelesszük egy órán keresztül. A magokat mérjük ki egy tálba és kezdjük újra a dagasztást. Fokozatosan adagoljuk hozzá a magokat, így mindenhova egyenletesen fog jutni. Lisztezett formába helyezzük bele. Előmelegített 180°C-os gőzös sütőbe süssük min. 60 percig. Ha már kopog a teteje és már színe is van, akkor jó.

Ha meleg az idő érdemes pár nap után hűtőbe tárolni, szerintem így is kiváló. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...