Koskacukor: Marcipános stollen Advent 3. vasárnapjára

2013. december 17., kedd

Marcipános stollen Advent 3. vasárnapjára

Múlt hétvégén elkezdtem a készülődést a marcipános stollenünkhöz. Bevallom tavaly ettem először, soha nem vonzott a sok porcukor a tetején. Egy nagy kalória bomba. Múlt karácsonykor kaptam ajándékba és nagy sikert aratott, pedig bolti volt. Az idén elgondolkodtam azon, hogy biztos van ennek egy kicsit egészségesebb verziója is. Úgy gondolom már maga az, hogy házi készítésű biztosan egészségesebb, mert nem tartalmaz sok adalék anyagot. A marcipánt és a kandírozott narancshéjat magam készítettem Ildikó receptjei alapján nyírfacukorral, ami egyébként nagyon egyszerű volt és nem is vett igénybe sok időt.
Ezeket már előző héten elkészítettem egyrészt azért, mert ott van azért mégis a " mi van, ha nem sikerül",  de szerintem egész jó lett. A narancshéjakat igaz kicsit vékonyra sikerült vágnom, de első próbálkozásra azt mondom egész jó lett. Az eljárást tökéletesen leírta Ildikó mind a kettőnél, követhető volt. Külön ezekhez nem írnék receptet és elkészítési tudnivalókat, mert megtaláljátok nála, mindent betartottam.
Marcipán receptje nyírfacukorral itt található.
Kandírozott narancshéj nyírfacukorral, pedig itt.
Ildikónak szeretném megköszönni ezeket a fantasztikus dolgokat, mert ezzel egészségesebbé tudtam varázsolni a mi kis stollenünket.
A stollen receptje után kíváncsian sokat kutattam, de nem tudtam melyik lenne a tökéletes. Mivel még soha nem készítettem, így ebben elég tapasztalatlan vagyok, de a saját ízlésemnek megfelelően összeválogattam.
Tehát én az alábbiak szerint készítettem:

Marcipán és a kandírozott narancshéj:


 Sütés után:





Marcipános stollen
Hozzávalók:
250 g BL50 liszt
250 g tk. tönköly búzaliszt
1 csipet só
1/2 kk.őrölt fahéj
1/2 kk. őrölt szegfűszeg
40 g élesztő
1 dl langyos tej
1 ek cukor továbbá 4 g cukor és 4 g nyírfacukor
2 tk. vaníliás cukor
100 g mazsola
75 g aszalt szilva
75 g aszalt sárgabarack
2-3 ek. rum
kandírozott narancshéj (2 db narancs héjából készítettem)
1 citrom reszelt héja (természetesen ez is lehet kandírozott)
200 g vaj + 50 g a tetejére
200 g marcipán

Szóráshoz:
sok porcukor


Elkészítés:
A langyos tejbe elkevertem az egy evőkanál cukrot, belemorzsoltam az élesztőt és felfuttattam. A liszteket kimértem egy kelesztőtálba, hozzá adtam a fahéjat, szegfűszeget és a csipetnyi sót, a maradék cukrokat majd elkevertem.  A narancshéjakat picit beáztattam, hogy puhább legyen, majd apró kockákra daraboltam, beletettem a lisztes keverékbe.
A liszthez hozzáöntöttem a felfuttatott élesztőt és a puha vajjal közepesen lágy tésztát gyúrtam.
Több, mint egy órát hagytam pihenni, ha hűvösebb van esetleg a konyhába ez lehet több is, mivel a sok vajtól elég lassan kel.
Addig az aszalványokat apróra daraboltam és a mazsolát rumos langyos vízbe áztattam. (Ha aranymazsolát használunk érdemes azt is ketté vágni, könnyebb később belegyúrni a tésztába.)
Miután megkelt a tészta nyújtsuk ki, nem kell túl vékonyra csak éppen annyira, hogy az aszalt gyümölcsöket szét tudjuk osztani rajta, majd gyúrjuk a tésztába. Nem túl könnyű, de egy idő után elvegyülnek benne.
A marcipánt gyúrjuk át és formáljuk hengerré, olyan hosszúra, amilyen a tésztánk lesz.
A gyümölccsel összegyúrt tésztát nyújtsuk téglalappá, a magunkhoz közelebbi részre helyezzük a marcipánt, majd tekerjük fel. Nem kell teljesen, a távolabbi résznél maradhat ki egy pár centi, vagy ezt vissza is lehet hajtani. (Nekem nem sikerült, mert szétnyílt).
Sütőpapírral bélelt gáztepsire helyezzük és 15-20 percig letakarva pihentetjük.
Ezalatt előmelegítjük a sütőt 200°C-ra. Ezen a hőmérsékleten sütjük 10 percig, majd 180°C-ra vegyük vissza és további 45 percig még bent hagyjuk. (Sütőtől is függ, figyelni kell a vége felé, amikor szép aranybarna, akkor már kész van.)
Még forrón megkenjük jól a vajjal és megszórjuk bőven porcukorral.
Amikor kihűlt teljesen fóliába csomagolva hűvös helyen tároljuk, így nagyon sokáig eláll. Szerintem elég hamar el fog fogyni. :)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...