Koskacukor: Foszlós sós kalács

2014. április 12., szombat

Foszlós sós kalács

Húsvétra készülök már én is. A tojások kész vannak, a tojásfa felállítva és a kalács próbák is megvoltak. Kettőt sütöttem, az első édes volt, ez a második pedig sós. Nagyon finom lett mind a kettő, bár az édes nekem sokkal tovább puha maradt és foszlósabb is lehet. Nah, de kétszer sem lehet ugyanolyat sütni, mert ugye nagyon sok mindentől függ. A jó kalácshoz türelem kell és egy jó előkészület. Az alapanyagoknak szobahőmérsékletűnek kell lenniük, úgyhogy érdemes előtte fél órával mindent kipakolni a konyhapultra.
A tésztát jól ki kell gyúrni, hogy minél több levegő menjen bele és nagyon vigyázni kell a kelesztéssel, hogy ne hagyjuk túlkelni a tésztát, de elég ideig pihenjen.
Ugyanezt a receptet használtam az édeshez és a sóshoz is, csupán annyi a különbség, hogy az édesnél 60 g porcukrot, a sósnál pedig 1 teáskanál sót adtam a tésztához.
Most egy egész felvert tojással kentem meg, az előzőnél a tojás sárgájához hozzáadtam egy teáskanál vizet és ezzel kenegettem. Az előzőnél világosabb és fényesebb lett, a másodiknál mély barna, kevésbé fényes. Nekem mind a kettő variáció tetszett.








Foszlós sós kalács:
Hozzávalók:
300 g tk. tönköly búzaliszt
100 g rétesliszt
100 g BL50 liszt
kb. 2,5 dl langyos tej
25 g élesztő
1 nagy vagy 2 kisebb tojás sárgája
60 g olvasztott vaj
1 tk. só

Tetejére:
1 felvert tojás

Elkészítés:
Az élesztőt morzsoljuk bele 1 dl langyos tejbe és keverjük el egy teáskanál cukorral. Hagyjuk 15 percig felfutni.
A liszteket mérjük ki és szitáljuk át egy tálba. Adjuk hozzá a tojást, a sót, a felfuttatott élesztőt és a maradék tejet. Kezdjük el géppel vagy kézzel dagasztani a tésztát, majd mikor már jól összeállt, akkor folyamatosan dolgozzuk hozzá az olvasztott vajat. Alaposan dagasszuk meg, tegyük kelesztő tálba és kelesszük 20-25 percig, majd gyúrjuk át óvatosan. Helyezzük vissza a tálba és pihentessük újabb 20-25 percig. Mérjük le a tészta súlyát, majd osszuk el pontosan 4 részre. Formázzunk belőle cipókat, takarjuk le egy konyharuhával és várjunk vele 10 percet. Sodorjunk belőle 50 cm hosszú rudakat úgy, hogy mindig bentről indulunk kifele és a végét elnyújtjuk, elvékonyítjuk. Helyezzük magunkkal szemben a szálakat. A fenti csücsköket fogjuk jól össze, hogy tapadjanak egymáshoz. A négyes fonást úgy tanultam meg, hogy balról indulunk és egyszer felül, egyszer alól bújtattam át, majd amikor a végére értem újra kezdtem. Ha a végére értünk csípjük össze és hajtsuk a tészta alá. Magát a kalácsot is görgessük meg egy picit, így formálódni fog és nem lesz lapos.
Sütőpapírral bélelt tepsibe helyezzük. Érdemes olyat választani, ami nem túl nagy és pereme is van, mert így nem fog nagyon szétterülni a kalácsunk. Kenjük le egy felvert tojással és kelesszük duplájára. Erre kb. 30-35 percre lesz szükségünk. Hőmérséklettől függ. Ez idő alatt melegítsük elő a sütőt 180°C-ra.
Mielőtt sütőbe tennénk, kenjük le újra.
30-35 percig süssük tűpróbáig.




1 megjegyzés:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...